MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Lydnadsupdate 31 augusti, 2012

Filed under: Filmer,Hund,Lydnad — Madeleine Häggkvist @ 22:23

Jag har tränat tävlingslydnad rätt intensivt nu i en period. Jag kände att jag behövde ta mig lite i kragen och inte enbart påbörja utan även slutföra momenten, och Yippie skulle nog kunna bli en superbra lydnadshund. Hon tycker det är roligt och både stadga och explosivitet kommer ganska naturligt för henne.

:.

Vi har påbörjat allt. Momenten som känns rätt klara är apportering, hopp över hinder, platsläggande/läggande under gång, ev även tandvisning.

:.

:.

Platsliggningen trodde jag var klar. Men när vi tränade en gång tillsammans med två kompisar under tiden Yippie skadat tassen så kunde hon inte ligga kvar utan reste sig och gick efter mig. Jag har börjat om i det momentet och nu vill jag ha 100% hakan i backen. Jag påbörjade träningen med hakan i backen när hon var yngre, men Yippie låg så bra utan att hibba. Dessutom la hon ofta huvudet snett vid nedläggandet från fotposition så då bestämde jag mig för att strunta i det. Jag har tränat ett riktigt ordentligt pass med platsliggning med hib och det gick super. Hon hibbade superfint, låg fast jag gick ut 50 m och hade kvar hakan i backen fast jag klickat och sprang tillbaka för att belöna. Nästa pass ska jag lägga på uthållighet. Det svåraste är att ligga kvar ifall jag står och gör ingenting. Yippie kan nog det här egentligen, det behövs nog bara fräschas upp.

:.

Ställande under gång har jag inte påbörjat mer än att jag har lärt in hoppstå och tränat lite att hon kan hoppa och stanna fast jag rör mig bakåt. Dock var det nog över ett år sedan vi gjorde det. Men klickerträning är så himla häftigt, fast vi inte tränat hoppstå någonting på väldigt länge kom Yippie ihåg var vi var sist efter bara några klick! Det svåra kommer att bli att lära henne skillnaden mellan läggande och ställande (hon lägger sig gärna) och att hon måste vänta på kommandot.

:.

Jag har aldrig tränat inkallning med avslutning i fotposition tidigare. Yippie kommer alltid när jag ropar men hennes fotposition är svagare hon kan både sätta sig snett eller lite långt fram. Vi har arbetat på både inkallning och bättre fotposition efter lite inspiration från Lena & Tassla på klickersmart.se! Vi har tränat in ”around”, att Yippie springer ut till ett föremål, rundar det och springer tillbaka till mig. Jag lärde Yippie around i ett pass och började genast blanda in fotposition i det andra. När jag ser på filmen tror jag det behövs lite mer around-träning för att få upp lite mer fart?

Hihi, prosit vid 0:55 😉

:.

Tandvisningen behöver vi testa på med andra personer, men jag kan inte se att det skulle bli något problem. Yippie är rätt människoglad men tror hon kan hålla sig från att hälsa så fort hon har förstått konceptet.

:.

Och sist, men inte minst, är det linförigheten. Jag har mest tränat baklängesfot och då bara korta sträckor rakt fram. Det har vi tagit tag i nu, nu har vi fått fram ett fint baklängesfot där jag svänger inte riktigt 90 grader än. Jag har också blandat in framlängesfot och, på samma sätt där, lagt till svängar. Eftersom Yippie aldrig lärt sig att svänga i fotgåndet betyder det att hon ”trängs” (eller helt enkelt inte svänger) så att vi krockar lite när det är vänstersvängar och hon hänger inte riktigt med i högersvängar. Jag belönar fortfarande ofta. Vi har kommit riktigt långt på relativt få pass. Det jag tror kommer bli nästa utmaning är att lära Yippie gå länge utan belöning men ändå behålla attityden. Jag tror inte hon kommer ”lägga av” och sticka från mig, men hon kanske kommer ”glömma bort” att vi faktiskt kör fot och tro att det bara är någon slags konstig promenad på planen på g och tappa fokuset. Jag har faktiskt tänkt så långt som att jag alltid börjar gå med vänster ben. Men jag har ingen aning om hur jag ska gå i svängarna eller i halterna… För att hjälpa Yippie kan det ju vara bra att alltid gå konsekvent. Här skulle jag gärna vilja höra hur ni gör, mina kära bloggläsare! 😀

 

9 Responses to “Lydnadsupdate”

  1. lapphunden Says:

    I svängarna försöker jag göra så att i vänster sväng så svänger jag runt med vänsterfot stilla dvs jag svänger runt med höger ben. Och tvärtom i höger sväng så har jag höger fot stilla och svänger runt med vänster fot. Och att innan sväng kan man börja snegla lite åt det håll man ska svänga (och då är det ju viktigt att man har blicken rakt fram i övrigt) så de vet var dom ska. Jag tycker dock det är svårt att komma ihåg när jag väl går, så jag brukar hålla på och torrgå lite för mig själv för att jag ska få in hur svängarna ska se ut hehe

    • Jaa jag måste alltid tänka till ett snabbt ögonblick innan jag ska börja gå så att jag börjar med vänster 😉 Eller det börja komma mer på auto nu faktiskt! Det med blicken har jag också försökt komma ihåg att lägga in, som när man rider (hur många gånger har man inte hört ”titta alltid dit du ska!”). Men funderar på om man kan få dk för det, ifall man vrider för mycket eller för tidigt..?

  2. Benita Says:

    Jag börjar alltid med vänster fot när vi ska gå framåt och om hunden ska vara kvar så börjar jag med höger fot. I vänster svängarna så stannar jag på höger foten och vrider om den till vänster och ställer ner vänster foten det gör att min kropp förbereder hunden på att sväng vänster. Samma med höger fast tvärtom, det kan ockås kan göra är att svänga på stället. Ha hunden ståendes brevid dig och sväng höger eller vänster, det kan göra att får lite mer bakbenskontroll. Alla göra olika, prova och torr gå utan hunden och prova dig fram =)

    • Så har jag också tänkt, börja med vänster fot ifall hon ska gå med och börja med höger ifall hon ska stanna kvar. Jag förstår inte riktigt hur du gör i svängarna, när du står på höger fot och vrider om den åt vänster? Står du alltså med fötterna precis jämsides ett ögonblick då?
      Tack för alla tips! 😀

  3. klickersmart Says:

    Fiiina ingångar! Trevlig vovve! Jag skulle definitivt köra på mer galenskap och därmed fart i springa runt-övningen. Så som du leker i slutet och lite till :0). Ta i halsbandet medan du leker så hon går rakt in från lek till att springa runt och liksom hetsa henne lite – när du känner att hon vill iväg så släpp direkt. OCH då kan du medan hon springer ut snabbt förflytta dig bakåt så får du kanske lite extra fart mot dig dessutom. Tänk på att skicka henne från olika avstånd också, gärna långa! Kan du släppa leksaken när hon tar den? Eller kasta en boll? Så hon kan bibehålla riktigt hög fart förbi också? Först när du har riktigt tryck både ut och in skulle jag prova ingångar igen (dem kommer gå kalasbra tror jag :0)). Kul att se!

    • Tack! 😀 Det som jag gör helt tokigt är att jag börjar träna lek i lekpauserna (har upptäckt att Yippie har blivit mer passiv än vad jag har haft som målbild, samtidigt har jag blivit mer aktiv då både hon och jag går igång på det så det har blivit lite av en ond cirkel). I klippet låter jag henne dra en massa medans jag är passiv innan jag själv blir aktiv till slut som belöning. Nästa gång ska hon nog bara behöva hugga tag i leksaken innan jag blir aktiv. Jag vet ju att hon kan vara mycket snabbare runt, jag hade för bråttom i inlärningen och ville se hur det fungerade ifall jag la på en fotingång. Tack för tipsen! 😀

  4. […] Fokuset har varit att få upp farten och intensiteten mer, precis som jag fick som tips i mitt förra inlägg där jag visade våra första “around”. Risken är att detta aldrig kommer att utveckla sig till något mer än just springandet runt en […]


Lämna en kommentar