MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Sök 19 sep 22 september, 2012

Filed under: Hund,Sök — Madeleine Häggkvist @ 09:09

I onsdags for vi på sökkurs. Yippie går klockrent hela tiden. Det är nästan lite för lätt för henne tycker jag. Hon har redan vindandet och hon har redan springandet. Nästa gång pratade kursledaren om att vi kanske skulle köra med två figgar ute på varsin sida, det tror jag kan bli mer utmaning så det inte blir vila medans figgen gömmer om sig. Yippie blir inte precis jättetrött av sökträning. Jag menar att springa i skogen och fånga bollar gör hon ju varje dag. Hon får också använda söknosen och göra upplet en hel del (kastar ut en leksak i skogen på promenader, både när hon ser och inte, och sedan skickar henne att söka efter den).

 

Jag har dock varit dålig och inte tränat några markeringar alls i sedan förra kursgången. Jag som hade tänkt hinna lära henne att hämta lösrulle hos figge och sätta sig i utgångsposition medans jag kopplar påvisningskopplet. Jag får lov att ta tag i det där!

 

Snart är kursen slut, det är tråkigt. Tycker vi varit ett bra gäng, och det har varit så bra att få till regelbundna träningstillfällen. Hoppas, hoppas att sökgruppen kommer bli aktiv så att vi inte tappar den här sporten. Det är rolig med sök! Synd att det inte finns tävlingar i enbart specialgrenarna.

 

2 Responses to “Sök 19 sep”

  1. lapphunden Says:

    Fast det var ju inte sååå längesen som hon fick en hel del problem (förrförra?) gången, jag tycker det legat på en bra nivå för alla 😛 Har dom bara haft vinden rätt har alla löst det utan problem medans när vinden låg fel förra gången så fick både Koff och Yippie problem och sprang i fel riktning

  2. lapphunden Says:

    Vi kanske kan be Lise-lott hålla en fortsättningskurs? 🙂 Typ i vinter (om man kan träna då) eller till våren.


Lämna en kommentar