MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Gått och tränat agility 15 september, 2012

Filed under: Agility,Hund — Madeleine Häggkvist @ 01:32

Igår gick jag och Yippie på eftermiddagen till hundklubben. Det tog lite mer än en timme att gå dit. Det är synd att det är så tråkig väg dit, genom stan och industriområde så det blir koppel på hela vägen. Annars gick det bara bra att gå 🙂 Jag hade gjort dubbelmackor så vi började med en liten matsäckspaus där jag åt en av dem så jag fick tillbaka lite energi. Det enda problemet är väl att jag fick lite ont i axlarna pga ryggsäcken. Mamma och bror plockade upp mig när det hade blivit mörkt så vi slapp gå hem. Medans vi väntade hörde vi en räv som skällde väldigt mycket och länge. Yippie blev lite mörkrädd och knarrade lite ut mot mörkret när hon tyckte att räven lät för konstigt (när vinden låg på från ett visst håll).

:.

Även idag stod det en bana uppe. Det var nog en klass 1 agilitybana, vilket ju passar oss utmärkt. Vi klarade den utan fel men inte felfritt på första försöket 😉 På filmen så ser ni att det ligger det en target (ett lock) på planen efter balansen, så Yippie sprang dit för att dutta. Det skulle ju inte hända på tävling såklart, men det blev ett litet miss i planeringen då. Det andra som gjorde att vi inte gick helt klockrent var att jag inte visade tillräckligt tydligt att hon skulle ta hindret som stod bakom a-hindret. Men hon swischade förbi en bra bit ifrån den så jag tror vi kom utanför själva vägransområdet. En annan tveksamhet är kf på a-hindret. Någon gång missade hon det. Vet inte riktigt hur jag ska göra… Om jag säger sakta så saktar hon upp och träffar kf men jag vill ju inte sakta ner henne heller. Jag vill helst inte ha nosduttar på a-hindret då det är en så pass brant vinkel. Får klura lite mer på det, kanske någon typ av rc med hjälp av target? Tråkigt nog blåser kameran omkring lite så ni får inte se det supersnygga slalomet Yippie gör trots jag lämnar i sidled mot de två sista hindrena. Jag la även fram min target och tränade nosduttar på balansen. Dessutom testade jag att lägga pipbollen där gungan slår ner. Det funkade riktigt bra, Yippie blev så glad när den låg där i slutet! Nu ska jag börja varva med att ha pipbollen liggandes där och en target så hon får nosdutta ibland efter gungan.

:.

:.

Efter det gick vi över till att testa på ett nytt slags byte. Jag har ingen aning om jag gjorde rätt. Men svårt var det, gällde att hålla tungan rätt i munnen. Det var ett slags blindbyte. Det blev såklart en del fel innan vi förstått det. Då testade vi den andra sidan och så blev det superkrångligt igen 😉

:.

:.

Sedan testade vi på dessa övningar från Clean Run – September 2012: Big Skills, Small Packages. Jag hade sjukt svårt att bygga upp det, gjorde fel hela tiden! När jag trodde jag byggt allt rätt och gick igenom en sista gång så visade det sig att jag hade vridit hindrena åt helt fel håll! Haha! 😀 Till slut tror jag att jag lyckades i alla fall. Det blev lite annorlunda då vi bara har 8-pinnars slalom på klubben, i banskissen så är det 6-pinnars slalom. Vi hann med att göra övning 1, 2 och 3. 

:.

Övning 1 gick superbra, allt bara klaffade direkt!

:.

Övning 2 gick också fint. Dock tror jag att hon blindbytte mig från tunneln (5) och in i mitten av slalom (6) någon/några gånger. På vår bana var tunnelutgången inte lika lång åt höger som på banskissen eftersom vårat slalom var längre. En annan orsak som kan ha med det att göra var det nya bytet jag hade testat på tidigare där hon skulle blindbyta mig (och där hon blindbytte mig fast jag visade annat när hon inte förstod).

:.

Övning 3 var ganska så svår för oss. Jag hade lite problem med att komma ihåg att hinder 3 var slalom och inte till hinder 11. Jag testade på att handla in i slalom med Yippie både på min högra och min vänstra sida. Jag tror det gick bäst när hon var på min högra sida för då fick hon en lättare ingång i slalom. Men då fanns såklart risken att hon skulle dra på linjen mot hinder 11. men hon var rätt följsam faktiskt, tror inte det hände en enda gång när jag visade rätt. Duktig Yippie! 😀 Efter tunnel 4 fick jag kuuuta för att hinna visa att hon skulle hoppa hinder 5 och ändå hinna ner till hinder 7 så jag kunde visa runt. Första gången misslyckades jag och Yippie hann före mig. Men sen klarade jag av det! Härligt!

 

Lämna en kommentar