MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Snabb agilityträning 12 september, 2012

Filed under: Agility,Foto,Hund — Madeleine Häggkvist @ 10:25

Här om dagen for jag och Yippie ut med Lisa och Teija till Köpings HU för att träna lite agility. Lisa hade en tid att passa så vi var tvugna att vara mer effektiva än vad vi brukar och försöka hålla oss från att babbla allt för mycket 😉 Vi lyckades på klubben i alla fall, sedan misslyckades vi i bilen då vi inte kunde sluta prata utan satt utanför mig ganska länge 😛

:.

Jag värmde upp Yippie ordentligt, nu har jag också tagit tid och vet hur långt man måste gå där för att få till en 20 minuters promenad (ifall man går i lite långsammare promenadtakt på första sträckan). Det var rätt så kyligt i luften. Inte alls som någon dag efter då det var 27 grader ute! Shortsväder, härligt! 😀 Säger ju att sommaren inte är slut än 😉

:.

Det var redan en agilitybana, på 15 hinder, alla kf-hinder plus slalom och däcket, uppställd. Jättebra för det är precis vad vi behöver träna på, en okänd agilitybana. Vi försökte göra det lite tävlingslikt. Men nästa gång ska jag nog sätta en timer på en viss tid och verkligen anstränga mig och gå en ”riktig” banvandring, en sådan där jag föreställer mig vad Yippie är och springer (eller jaa försöker springa på banvandringen på tävling, det är ju så mycket folk i vägen).

:.

Jag tror Yippie och jag hade nollat banan om jag hade fortsatt köra ända till slutet. När hon hade gjort gungan (vilket var nästsista hindret) sa jag bara hoppa och saktade av trots att hon skulle fram till ett hopphinder. Då vände hon sig såklart om och undrade vart hon faktiskt skulle. Yippie brukar dra rätt bra på hinder rakt fram men vi har ju tränat med belöning direkt efter gungan så hon är nog extra uppmärksam på mig då. Innan det försökte jag lämna Yippie i slalom och springa ut i sidled vilket gjorde att hon inte hoppade hindret efter slalom utan svängde mot mig. Jag tror dock hon svängde en ganska lång bit ifrån och var inte innanför vägransområdet.

:.

Känner ni igen det här? Slalomtrassel. När vi hade kört hela banan en gång blev det mer träning och jag delade upp banan i sekvenser/kombinationer som vi övade på. Bland annat att jag ska kunna springa ut i sidled när hon var i slalom och hon ska ta hindret efter. Men då började hon gå ur slalom för tidigt istället! Hmm… Nu har jag kunnat provocera fram tillfällen när hon inte bara hoppar över pinnar i början för att hon är så ivrig, utan även att hon går ur för tidigt. Mer slalomträning helt enkelt! Yippie har varit supergrym på slalom. Jag kan inte säkert säga ifall hon har tappat kunskaperna. För när jag tänker efter så har jag mest tränat på klurigheter när vi fortfarande var på 4-pinnars slalom. Jag har nog slarvat med att träna in alla möjliga situationer på 12-pinnars. Det ska det bli bättring på. Älskar att träna slalom och utmana oss båda med klurigheter, kommer bli jättekul! 😀

:.

Jag måste börja se upp med gungan, hon hoppar av den när den har landat och är hon inte tillräckligt långt ut innan den vippar så kommer vi få kf-fel. Snart är det nog dags att återinföra nosduttar. Eventuellt ska jag stärka henne mer och vara mycket mer nogrann med belöningsplacering. Kanske lägga dit pipbollen innan vi kör så att den ligger där gungan landar?

:.

När Yippie och jag hade arbetat igenom banan tränade vi lite på en kombination med bland annat staket och slalom. Yippie missförstod mig rätt rejält i staketet flera gånger. Jag tror jag gör något fel eftersom hon inte verkar förstå vad jag visar. Vill gå handlingskurs! Slalomet gick bra, men det var för det mesta inget utmanande. En gång hoppade hon över första porten när jag stod i ena änden av slalomet och skickade in henne i andra. Annars felfritt.

:.

Här är en bild på Yippie när vi tävlar hoppklass på Köpings HU 120812. Visst är den fin! Mer foton från tävlingen hittar ni på flyingdogs.se.

 

3 Responses to “Snabb agilityträning”

  1. Vilken jätte fin bild!! Duktiga ni är som ligger i och tränar. hoppas att det blir full ordning på slalom och gunga snart!! :):)

  2. […] har hon ju fått röra på sig normalt ett tag, så hon är inte lika otränad längre. Samma dag som jag och Lisa var iväg på en snabb agilityträning med hundarna så bestämde jag mig för att cykla lite med Yippie. Vi hann ju inte träna så länge därför […]


Kommentera

