MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

2:a tävlingen 4 september, 2012

Filed under: Agility,Filmer,Hund — Madeleine Häggkvist @ 09:14

Vi har faktiskt tävlat agility två gånger 🙂 Redan helgen efter debuten var det dags igen, den här gången på Köpings Hundungdom den 12 augusti. I veckan innan var vi husvakter så det blev en hel del tränat och jag kände mig mer förberedd även om en vecka inte är särskilt lång tid egentligen.

:.

I hoppklassen hoppade Yippie över första porten i slalom. Sedan råkade jag visa lite fel, jag tog i för mycket vilket gjorde att hon gick runt ett hinder som hon skulle hoppa över så vi fick en till vägran. Men vi krånglade runt det och tog det åt rätt håll bara med ett extra varv runt, men då hade vi blivit diskade pga för många vägringar. Hoppklassen blev inte filmat, tråkigt nog.

:.

Stina kom med sin kamera lagom till agilityklassen så det loppet kom på film, tack! Jag kände mig helkass innan vi skulle in, var så himla nervös. Jag glömde bort banan i början när det var en massa tunnelingångar så innan det var min tur så försökte jag lite snabbt gå runt på sidan för att hinna se vilken ingång vi skulle ta. Jag tänkte typ: ”ååh vad nervöst, nu har jag glömt banan, stackars Yippie, det här kommer aldrig gå, det här är inte kul-”. Men när jag kom på mig själv att tänka ”det här är inte kul” så stoppade jag mig själv. För varför tävlar jag? Jo för att det är kul! Jag gör det frivilligt, jag betalar ju för att få göra det för sjutton, och jag tycker faktiskt att det är roligt! Jag började ändra tankesätt men hann inte riktigt ”bli klar” innan det var vår tur att gå in. Men känslan var mycket bättre! Men precis som alla andra gånger jag har tävlat så var benen som spaghetti, även under loppet men främst när vi kom i mål. Men nästa gång vet jag hur jag ska tänka på en gång! Jag tävlar agility för att jag vill och för att det är så himla kul!

:.

Yippie satt inte helt stilla på två av loppen på vår  första tävling i Västerås. I hoppklassen flyttade hon fram frambenen och i agilityklassen la hon sig halvt ner. Yippie har alltid haft stabila starter men därför jag har slarvat med att belöna dem jättemycket nu på sista tiden. När vi var i Fjugesta fokuserade jag bland annat på att belöna mycket starter. Det behövdes, för jag lyckades provocera fram ganska många tjuvstarter i början. I båda loppen i Köping satt hon fint i starterna.

:.

Till agilityklassen nu. Det genomgående temat är hindersäkerhet. Vi hade inte alls tränt på balanshindrena så mycket som behövs för att klara en hel agilitybana och det visste jag om. Första delen gick bra, jag hade sett rätt utanför banan vilken ordning tunnlarna skulle tas. A-hindret har vi nästan aldrig tränat på, och vi har inget kf-beteende där. Jag tror att vi nog kan fortsätta ha ”automatiska running contacts”. Jättefint slalom, där hon bara ökar. Jag gör något konstigt med armen innan gungan som kan vara det som gör att Yippie viker av. Men jag tror hon helt enkelt inte ville upp på gungan, hon tycker det är obehagligt när det vippar över, så hon testade om det gick att bara springa rakt förbi. Att svänga från slalom är svååårt tycker Yippie, det är ju så kul att göra! Även på balansen sprang hon tydligt bredvid, försökte springa förbi. Jag tror hon trodde det var en till gunga, hon gick bredbent upp på den som om den skulle vippa när som helst. När hon upptäckte att den inte gjorde det började hon springa igen. Många hundar hoppade av balansen innan tunneln men Yippie gjorde det fint och tog sista hindrena jättebra.

:.

 

2 Responses to “2:a tävlingen”

  1. Josefine Says:

    Synd med gungan och balansen, jätte snyggt annars ju! 😀

    • Ja, men nu har vi faktiskt tränat både gungan och balansen en del och i kombination. Tror hon fattar skillnaden på dem nu och dessotum så tvekar hon inte längre på gungan 😀 Hon drar ju väldigt starkt mot slalom, men jag sa både ”här” (jag skulle ju såklart ha sagt ”Yippie”, är allergisk mot ”här” och ändå säger jag det!) och det var så banan gick i hoppklassen (hindrena i svängen och sedan slalom). Farten och svängarna skulle säkert kunna förbättras, men jag är jättenöjd! 😀


Kommentera

