MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Galen i duttar 1 september, 2012

Filed under: Agility,Hund — Madeleine Häggkvist @ 19:00

Igår kom Yippie och tjatade på mig att vi skulle hitta på något. Vi hade inte gjort någonting i förrgår heller, förutom att vi var på sökkursintrot och att hon fick leka lite med Yazza. Missförstå mig inte nu, Yippie kräver inte träning varje dag. Jag var ju 5 veckor i Kenya och under den tiden fick hon nästan bara motion och jag märkte ingen skillnad på hennes beteende när jag kom tillbaka. Jag tycker jag märker större skillnad när hon inte får motion, som nu under sommaren när hon var skadad och tvingad att gå korta koppelpromenader i 6 veckor.

Men i alla fall. Vi har ju tränat ganska mycket lydnad ett tag nu. Därför tog jag fram target, klicker, godis, nätboll och en låda. Nu skulle vi träna nosduttar! Jag har friat Yippie på första dutten på balansen för att få upp farten på nervägen, hon började sakta av för tidigt. Det har hjälpt, nu springer hon hela vägen. På gungan har jag slutat med kf-beteende helt just nu, men mer om det i ett annat inlägg. Kontentan är att vi behöver träna duttar!

Vad jag inte hade räknat med var att Gizmo var lika träningssugen han! Så fort jag fick fram lådan, innan jag ens ställt den på plats, började han klättra och balansera upp på den. Därför fick båda hundarna träna lite. Yippie var galet taggad och duttade sina bästa duttar, snabba, tydliga och många. Jag tänkte att hon skulle sitta/stå på lådan och sedan kasta sig ner på targeten på mitt kommando. Men när det blev Yippies tur efter ett balanspass med Gizmo kastade hon sig över targeten, duttade för allt hon var värd och backade runt (a la klossen) med bakbenen så hon till slut kunde lyfta upp dem på lådan samtidigt som hon duttade, hahah!

 

Kommentera

