MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Uppdatering om Frontline 19 juni, 2012

Filed under: Allmänt,Foto,Hund — Madeleine Häggkvist @ 17:34

Nu har det snart gått 4 veckor sedan jag satte på Frontline på Yippie, därför tänkte jag uppdatera er lite om hur det har gått. Hon får definitivt mycket mindre fästingar nu! Men det har inte fungerat till 100%. Hon har fått ett par stycken som suttit fast. Som jag har förstått det kan fästingarna bita sig fast för att sedan dö av Frontlinen, och det kan ju vara så att jag har hittat dem innan de har hunnit gjort det. Dessutom har vi ju inte precis undvikit områden där det finns fästingar. Jag tycker det har fungerat tillräckligt bra och kommer alltså att fortsätta med andra dosen. När vi hade på första dosen upplevde jag att hon kliade sig något mer några dagar efteråt, men det gör hon inte längre tycker jag. Vi får se hur hon reagerar denna gång. Hon verkade inte störd av det, det var inte precis någon jätteuppenbar klåda. Förra gången hade hon dessutom precis badat innan och det har hon blivit lite torr i huden av förut så det kan även ha varit på grund av det.

:.

Bildkälla: http://www.merrycocktails.se/images/frontline%2010-20.jpg

:.

Det är svårt att veta när hon fått mycket fästingar, när hon inte får någon tänker jag inte på det. Jag funderar på att börja loggföra datum, antal och vart vi har varit när hon får fästingar. Jag upplever att hon fått mer fästingar nu i slutet av 4 veckors peroiden. Därför kan det ju vara en idé att sätta på andra dosen av Frontline redan efter 3 veckor istället. Idag bestämde jag mig att kamma igenom hundarna efter vi kommit in från en långprommis i skogen vid lunch. Det slutade med +10 fästingar där de flesta kröp omkring på Yippie (endast en hade bitit sig fast). Usch!  På torsdag ska vi förhoppningsvis iväg och bada, så vi ska försöka hålla ut tills dess innan vi sätter på en ny dos då effekten av fästingmedlet försvinner fortare om man låter hunden bada.

:.

:.

 

2 Responses to “Uppdatering om Frontline”

  1. Johanna Says:

    Jag har efter många om och men satt på våra hundar Scalibor. Och nöjd är jag, inte en enda fästing sen dess. Innan plockade jag minst 2 per dag på dem.

    • Vi hade Frontlinehalsband på Gizmo under flera år. Men sedan fick många hundar runt oss problem pga av halsbandet och på Gizmo kan det ha utlöst eksem. Därför vill vi inte ha det på Gizmo och jag vågar inte riktigt testa det på Yippie.


Kommentera

