MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

12-pinnars slalom 18 juni, 2012

Filed under: Agility,Filmer,Hund — Madeleine Häggkvist @ 20:34

Yippie kan sedan länge 12-pinnars slalom men jag har inte fått chansen att lägga upp filmen här i bloggen än. Den är från 30 april och det var första gången vi tränade på 12 pinnar. Jag har tränat efter Susan Garretts 2×2 weave pole training (om ni vill veta mer rekommenderar jag att köpa dvd:n och/eller söka på klipp på youtube). Jag gjorde dock lite annorlunda, istället för att lägga ihop två stycken 6-pinnars la jag ihop 3 stycken 4-pinnars. Anledningen till det var att jag tränat ganska mycket på 4 raka pinnar så Yippie kändes riktigt säker på det. Dessutom kan slalomet på hundklubben endast delas upp i 4-pinnars sektioner och inte 6-pinnars. Jag satte ihop till ett 8-pinnars slalom när jag var med Lisa & Teija och Josefine, Stina & Rasmus på Västmanlands KK och tränade. Det jag märkte då var att Yippie hade en viss ”rytm” när hon gjorde slalom. Om jag satte 4-pinnars sektionerna med fel avstånd från varandra så tog hon fel ingång. Satte jag dom med rätt avstånd blev det rätt varje gång. Väldigt intressant iaktagelse och svårt att förklara i text utan att visa. Det gick riktigt fort att sätta ihop det till ett 8-pinnars slalom. Samma med att sätta på den sista avslutande 4-pinnars sektionen så att det totalt blev ett helt 12-pinnars slalom (vilket jag gjorde senare på Köpings HU).

:.

:.

I 5:e skicket på filmen (där lite kamplek är med i början) ser det nästan ut som om Yippie gör ”singlestepping” (istället för att hoppa med jämfota med frambenen tar hon bara ett av frambenen runt pinnen, vilket ofta ger ett snabbare slalom). Vi får se om jag utvecklar det, jag vet på ett ungefär hur jag ska göra för att försöka provocera fram det. Slalom är så beroendeframkallande att träna när man tränar med 2×2-metoden och vi har en hel massa annat viktigt att träna på egentligen.

:.

Det enklaste för Yippie är om jag står kvar på samma ställe och skickar henne, det svåraste är om jag springer om henne. Det ska vi definitivt träna mer på! Annat som vi kan behöva träna på i slalom är att orka bromsa upp och hinna med andra porten, även om hon kommer i hög fart och jag fortsätter springa.

 

Kommentera

