MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Första kombinationen 16 april, 2012

Filed under: Agility,Hund — Madeleine Häggkvist @ 15:20

Igår fick Yippie springa sin första kombination inom agility! Vi har hoppat några hinder i rad tidigare men inte så här många och speciellt inte med olika typer av hinder (tunnel, hopphinder och 4-pinnars slalom den här gången). Jag byggde upp hinder 7-13 på den här banan, Linköping 120121 Hoppklass 1, av Åsa Wrede från hennes banblogg. Den blev dock lite annorlunda då nummer 13 blev en böjd tunnel som redan låg under balansen. Yippie kan inte balansen än så därför var det inte så stor svårighet för henne. Eftersom vi precis har börjat lägga till hinder vid slalomet så körde jag banan baklänges, och började alltså med tunneln (nr 13) och avslutade med slalomet (nr 7) så jag kunde belöna efter det. I slutet körde vi banan åt rätt håll också. Yippie var väldigt duktig då och klarade av att springa klart slalom fast jag drog iväg framåt från henne för att hinna placera mig. Men hon tyckte det var svårt att bromsa in och träffa slalom när hon kom i hög fart efter att ha hoppat, när vi körde banan baklänges. Jag var tvungen att bromsa in lite och inte bara fortsätta springa. Vi ska öva mer på att hon ska klara av att bromsa in i slalom fast jag springer vidare framåt.

 

Jag var väldigt duktig som hade en riktigt ordentlig uppvärmning med Yippie, fick tom till det med skritt i högt gräs och lövhögar.

 

Shapade även in däcket med Yippie, på largehöjd. Jag tycker hon förstod riktigt bra, och det tror jag att jag kan tacka 2×2-slalomträningen för! Jag tränade på att hon ska hoppa genom däcket även vid skarpa svängar och när hon sprang fel (under/hoppade i ramen) så sa jag ”oj!”, precis som vid slalomträningen. Hon kom tillbaka till mig direkt och taggade igång på nytt och ansträngde sig för att ta reda på vart det egentligen var hon skulle hoppa någonstans. Hon fattade snabbt att det var däcket som var målet och klarade av att bli skickad runt och ändå häva sig upp för att hoppa det! Duktig Yippie!

 

Vi tränade även med alla hopphinder på 50 cm. Jag har länge kört på max 30 cm höga hinder med Yippie för att spara på henne, men har insett att hon måste ju faktiskt lära sig att hoppa på largehöjd också om vi nu ska tävla någon gång.

 

2 Responses to “Första kombinationen”

  1. Låter som en väl planerad och lyckad träning! Kul! Hade varit dubbelt så skoj med film 😉

    Dom är lika syskonen!


Kommentera

