MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Supersignalkontroll 25 januari, 2012

Filed under: Foto,Grundträning,Hund,Lydnad,Trix,Vallning — Madeleine Häggkvist @ 14:39

image

Hade ett supermegabra signalkontrollspass med Yippie precis! Skäms (nytt, har endast tränat det max en gång för väääldigt länge sen), sitt, sitt fint (”bamse” kallar vissa det), lay down, ligg och fri. Gick superbra! Ett väldigt oplanerat pass där jag bara började träna för att jag hade godis i närheten, men ändå väldigt kontrollerat. Gjorde hon fel i kedjan ”fri-skäms-sitt” och la sig ner istället för sitt, gjorde vi om utan belöning efter skäms och direkt på sitt. En gång i början gjorde hon fel och la sig ner (störst flyt på det, bäst belönat av alla de andra) flera gånger i rad istället för att skämmas. Men resterande gånger gjorde hon aldrig samma fel två gånger i rad. Hon var superduktig! Bästa Yippie-Ki-Yay! 😀

 

13 Responses to “Supersignalkontroll”

  1. joakim Says:

    Ser ju bra ut!

    hektorochjag.blogg.se
    eller
    aktiveradinhusse.blogspot.com

  2. Tack för din kommentar Madeleine, känns så skönt att ha någon som varit i samma sits! Tack för att du skrev till mig, kram 🙂

  3. vanessa Says:

    Hej! Vilken fin blogg,
    Jag har massor av frågor ang. eod programmet då jag funderar på att söka det senare.
    1. hur många är ni i klassen och hur gamla är ni?
    2. vad gick du / klasskamrater för linje på gymnasiet?
    3. vad vill ni jobba med när ni är klara? masters eller klar?
    4. hur ”svår” är utbildningen, dvs tempo och antal tentor osv.
    5. är det mycket praktiskt jobb med djur? har skolan djur?
    6. får ni inrikta er mycket? jag vill tex jobba med bevarandebiologi och att förhindra illegal jakt, finns projektarbeten?

    Myycket tacksam för svar! / Vanessa

    • Hej!
      Kul att du funderar på EoD, jag är jättenöjd och känner att jag har hittat rätt 🙂
      1. Vi är ca 30 stycken i klassen (kanske några fler?). Det kan låta mycket men det är inte som på gymnasiet, vi har föreläsningar inte lektioner och alla är seriösa och vill lära sig. Jag började direkt efter gymnasiet och bland de yngre. Skulle säga att de flesta var kanske 22 år när vi började? Men vi var allt mellan 18-40 år. Men som sagt de flesta är i 20-25 års åldern.

      2. Jag gick naturvetenskapsprogrammet (vet inte om det heter det fortfarande?) på ett vanligt gymnasium. Många har gått på naturbruksgymnasium. På http://www.slu.se kan du se vilken behörighet som krävs för att kunna söka.

      3. Jag vill inte läsa mastern just nu, även om vi får det. Jag funderar fortfarande på vad jag vill bli men jag ska försöka mig på djurparksvärlden först tror jag. Många vill bli djurskyddsinspektörer. Mitt drömjobb är nog att jobba med inlrning hos djur och som etolog. EoD är verkligen ett stort steg mot de jag vill bli!

      4. Jag vet inte riktigt hur svårt det är. Vi har inte många tentor men vi har väääldigt många projektarbeten (som ska skrivas som vetenskapliga artiklar). Mycket är på engelska, inte utbildningen i sig men litteraturen. Vi läser extremt mycket vetenskapliga artiklar som alla är på engelska. Jag tycker det är jättebra att allt vi lär oss är vetenskapligt baserat. Jag tycker inte det är svårare än gymnasiet, självklart ligger det på en mycket mer avancerad nivå men samtidigt är det mycket roligare och intressantare så då blir det inte lika tråkigt=svårt.

      5. Skolan har inte djur som på tex ett naturbruksgymnasiet. Många i klassen har egna djur dock 😛 Vi har haft praktik i kanske ca 2 veckor totalt under utbildningen, jag hade gärna haft mer. Men vi är på extremt många studiebesök! Det gör att jag personligen har sett väldigt mycket olika sorters djur och djurhållning. Jätteintressant! EoD har ett samarbete med Nordens Ark så där har vi varit mycket.

      6. Utbildningen baserar sig på ProblemBaserat Lärande (googla :p) så vi får ”lösa saker på det sättet vi vill”. Utbildningen blir helt vad man själv vill göra den till, det är det som gör den så bra! Som sagt är det mycket projektarbeten och i slutet har vi examensarbete som gör att vi får en kandidatexamen i biologi. Vi blir djurskyddsinspektörer, etologer, zoologer. Kan i princip jobba med vad som helst som handlar om friska djur brukar jag säga. Jag har valt bevarandebiologi som inriktning nu på vårterminen i 3:an, vi ska har precis börjat kursen men den är jätteintressant. I slutet av februari ska vi åka 5 veckor till Kenya (vi får bekosta delar av resan själva), vilket självklart ska bli superkul och en ”once in a lifetime” resa 😀

      Hoppas du fick svar på dina frågor 🙂

  4. vanessa Says:

    Ja tack jag fick jättebra svar! 🙂 Men kom på några fler haha 😀
    1. Får man var man ska praktisera själv? Måste det vara i skara eller måste man välja något av skolans förslag..vilka är de?
    2. kan man läsa master samtidigt som kandidatexam!? du säger ”mastern” vilken menar du då? Man kan väl välja nästan vilken som helst, vart som helst?
    3. Antar att du kom in första gången du sökte, alltså på betyg och inte högskoleprovet? vet du något om dina klasskamrater om de har ”kämpat” och sökt flera ggr? Om de tex gick naturbruksgymnasium och sedan komvux osv osv.?
    4. När ni åker på studiebesök, anordnar skolan transporter då?
    5. Är man inte fördigutbildad biolog också?
    6. Får man välja examensarbete om vad man vill? Desamma med alla projektarbeten? Vad har du /dina kompisar valt bla?
    7. Är det någon i klassen som hoppat av?
    8. Vilka utbildningar tänkte du på att gå bortsett från denna?

    Taaack! 😀

    • 1. Jag kom på nu att väljer man att inrikta sig på djurskyddspåret i åk 3 har man mer praktik på en Länsstyrelse. Vi har fått hjälp att hitta praktikplats, kommer inte ihåg om man var tvungen att ta den som skolan valde men en av gångerna har jag valt helt själv vart jag ville praktisera. Minst en av gångerna skulle man praktisera på en lantgård. Det är inte bara i Skara. Som sagt så praktiserar vi väldigt lite, programmet är verkligen inte uppbyggt efter att vi går på praktik precis.

      2. Nej det kan man inte. Det finns flera olika som man kan gå vidare till efter EoD. Jag kommer inte ihåg vad alla heter nu, men det borde finnas info om det på typ studera eller ansökningen.

      3. Det var inte samma antagningssystem när jag sökte som det är nu, då var det inte meritpoäng och så där så jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag tror jag kom in på mitt betyg på högskoleprovet och jag behövde bara söka en gång. Jag tror det är flera av mina klasskompisar som har pluggat upp eller pluggat till betyg, och som inte kommit in första gången de har sökt. Nu gick ju jag inte gått på naturbruk utan på naturvetenskap, men jag vet att man kunde (kan?) gå naturbruk och välja en naturvetenskaplig inriktning så att man får de flesta (alla?) kurser som om man läste bara naturvetenskap.

      4. Ja. Buss eller bensinersättning om man tar sin egna bil. Vi får dock betala en liten summa för vissa studiebesök vi är på.

      5. Ja det blir man, vi får en Kandidatexamen i biologi.

      6. I princip får man välja vad man vill, bara det handlar om biologi. Nej, alla projektarbeten får man inte bestämma själv vad man ska göra alltid. Ibland har vi fått det, men det är såklart styrt efter vilken kurs man gör projektarbetet i. Jag har inte valt exjobb till 100% än, så jag kan inte svara på det. Vår exjobbskurs börjar officiellt i april så jag vet inte vad alla ska göra exakt än. Men två exempel är att en ska göra om pollinörer, en annan om hemlösa katter.

      7. Ja (men jag tror inte det är fler än vad det brukar vara på universitets- och högskoleutbildningar).

      8. EoD var mitt mål, hade jag inte kommit in första gången jag sökte hade jag försökt igen (och då försökt få bättre på högskoleprovet innan jag sökte). Medans jag väntade på att kunna söka igen hade jag läst fristående kurser på distans om djur/etologi/biologi. Men jag sökte även till Djursjukskötare (de pluggar också i Skara) och till Historialärare (flera olika skolor). Jag ville ha flera backup-planer att ta till.

      Varsågod 🙂

      Du kan hitta länkar till några av mina klasskopisar på EoD i min ”blogroll”-lista; Erica Nordlander, Petra Lindberg, Stina Frank och Tova Örting. De andra kan säkert tycka och svara annorlunda än jag, och dessutom läser vi inte alla samma inriktning.

  5. vanessa Says:

    Åh tack snälla! 🙂 En sista fråga (A) Vad fick du på högskolepoänget? Står 1,2 på slu:s hemsida under anmälan och antagning men jag vet inte..

    • Jag tror jag fick 1,2 på högskoleprovet, det var ändå ca 4 år sedan jag gjorde det 😛 Jag vet inte om det skulle räcka nu, flera år senare. Det måste du nog kolla med en ”studiehandledare” eller liknande.

  6. SV; Jaha!! Och jag som bara hört negativt om permanent hår, att det slits så mycket. Skönt att få höra motsatsen! 🙂 Måste du använda värmeborste och mycket produkter för att hålla lockarna i trim eller sköter det sig själv? Kram!

    • Jag är dålig på att göra något med håret 😛 Men ville jag ha ”kraftigare” lockar så fönade jag när håret var blött med ett stort munstycke som samlade upp håret, ser ut som en tratt (hoppas du fattar hur jag menar). När jag torkar håret efter jag duschat kramat jag alltid upp det, inte bara ”ruffsade runt”. Det går att krama upp lockarna med lite vatten också. Men mitt hår är verkligen omöjligt, det är först nu som jag har en locktång som gör att lockarna inte går ur direkt.


Kommentera

