MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Ont eller fix idé? 9 november, 2011

Filed under: Agility,Hund — Madeleine Häggkvist @ 18:06

Nu sitter jag, Veronica, Elin och Stina med hundar på väg hem från Tomtens BK och agilityträning. Det gick superbra!

Vi tränade one jump övningar; framförbyten, bakombyten, svänga tight runt hinderstödet och skicka rakt fram (kanske även push? Jag vet inte vad det heter…behöver gå handlingskurs!). Hon svängde bättre och bättre, för att försvåra skickade jag då rakt fram cirka två gånger. Då blev svängarna lidande igen, men hon blev bättre även på det efterhand.

Vi tränade också hoppteknik; 5 fot på låg höjd. Hon hoppar fint och samlar sig bra. Men. Hon drar åt höger så mycket att hon verkligen springer precis bredvid högra hinderstödet. Jag testade en gång åt andra hållet (start och mål bytte plats) och då drog hon också åt höger. Jag testade också att placera henne och mig själv/belöningen på vänster sida av hinderraden, men hon valde ändå att springa lång ut åt höger… Jag kan inte hjälpa att tänka att hon kanske har ont… Det kan ju också vara så att hon fått för sig att man ska springa på höger sida när man kör hoppteknik. Om någon har erfarenhet av detta får ni väldigt gärna kommentera eller höra av er på annat sätt!

 

2 Responses to “Ont eller fix idé?”

  1. Pernilla Says:

    Hade samma problem med Zeven men jag började med att ta hem en massör som masserade igenom honom sedan så var jag noggrann med att stretcha honom vid träning. Enligt massören så var han lite låst i vänster sida vilket gjorde att han inte var lika rörlig där.
    Han blev bättre men inte så bra som jag ville ha honom så då tränade jag på en massa avståndsövningar och jag varierade mycket med positioner.
    Så ett tips är att hitta en massör/kiropraktor åt hunden som kollar så att den inte är låst någonstans och att du provar många startpositioner 😉
    Min Zeven (som du nog vet dog av en hjärtattack) blev bra av det iaf 😀 Lycka till!

  2. Åhza Says:

    Kolla lite när hon springer, om hon föredrar en galopp. Det kan vara så att hon är mycket starkare i ett bakben och därför drar snett i upphoppet. Man kan också mäta omkretsen på ett ungefär och jämföra låren, är det stor skillnad har du kanske svaret där? Men det är självklart aldrig fel att kolla upp heller! Det ska ju inte vara så.


Kommentera

