MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Kårens hundprommis och smällträning 9 november, 2011

Filed under: Grundträning,Miljöträning — Madeleine Häggkvist @ 00:36

Det gick väldigt bra på hundprommisen. Jag fick låna en mjukosttub av Elin, eftersom jag kännt att belöningskvalitén (torrfoderkulor) inte har varit tipptopp för Yippie. Nu blev hon inte så mätt och gick att ”hålla kvar” i belöning om det blev nödvändigt för att tex flytta oss längre bort från en för svår störning.

Hon drog mindre i kopplet än vad hon gjorde på långprommisen vi gick med Elin & Diego och Stina & Koff igår tror jag. Samtidigt var jag mer förberedd och kanske därför mer avslappnad? En gång kände jag att jag verkligen spände mig för att hon drog i kopplet. När jag tänkte på att slappna av (jag tänkte: det gör inte så mycket att hon drar, hon kan inte dra omkull mig, hon gör inte utfall, hon springer inte bort om jag tappar kopplet, det är väldigt svår miljö, osv) tyckte jag att jag märkte skillnad på Yippie. Dock så kissade hon i samma veva så hon kan ju bara haft brått till gräs och sedan lugnat ner sig…

Hon var mycket duktig med de andra hundarna. Det var väl en 14 hundar med. Det blev säkert en flooding-effekt. Eftersom det var så många träffade man hela tiden i början nya (någon man inte gått bredvid), så det blev nog bra träning ändå.

Vi gick på en bro med gallerunderlag borta vid Katedralskolan. I början hade Yippie svansen högt även om hon gick väldigt bredbent. Hon kunde trixa lite och hade kul. Sedan hände något, och då blev hon riktigt låg. Precis efter hon blev skrämd kunde hon inte ens ta godis! Hit måste vi tillbaka och träna! Funderar på om det var ljudet… I morse blev hon lite inträngd i en postlåda i plåt, så att det lät om den. Det var superhemskt tyckte Y, gjorde nog lite ont. Hon kanske förknippade där? Samtidigt har hon eventuellt blivit lite fegare (igen!?)? Phew, när ska unghundsperioderna ta slut egentligen? 😉

I slutet blev hon nog trött i huvudet för då ville hon mest leka med Koff och började dra mer i kopplet igen. Dock var hon underbar när vi cyklade hem med Elin & Diego, precis som hon brukar vara när vi cyklar själva! 😀

Innan det råkade jag, Stina och Elin med hundar ut för världens raketparty. Helt plötsligt kom det raket efter raket så att det det blinkade på himlen och ekade mellan husen. När vi trodde det var klart började det om igen! Yippe blev först lite förvånad av de första två-tre smällarna, sedan kampade hon med kopplet som en galning utan att bry sig alls! 😀 Testade även att ha henne passiv sittande/ligganden plus lite skiftesträning och trix. Det gick superbra! Hon var även väldigt duktig att hon engagerade sig så pass mycket i leken så väldigt länge. Super-Yippie-Ki-Yay!

 

Kommentera

