MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Fästingskydd 16 juni, 2011

Filed under: Hund — Madeleine Häggkvist @ 14:40

Igår skrev jag och frågade vilket fästingmedel du har på din hund. Anledningen till att jag frågade är för att varken Yippie eller Gizmo har något medel mot fästingar på sig…

:.

Vi tog bort scalibur-halsbandet på Gizmo för några år sedan eftersom han började få exem över hela kroppen. Jag kommer inte ihåg om det var på veterinärens inrådan tyvärr. Han har haft ”exem-anfall” flera gånger efter det, men vi tror att allt kan ha startat på grund av halsbandet och därför har vi aldrig satt på det igen.

:.

Min kusins hund, Wille (golden), har inte heller scalibur-halsbandet på sig längre. Helt plötsligt, efter att ha använt det i kanske 6-7 år fick han något slags anfall. Som jag har förstått det ville han bland annat inte gå framlänges utan backade bara och såg ut att inte må bra. De tog av scalibur-halsbandet och han blev bättre. Vet inte heller här till 100% om det verkligen berodde på scalibur…

:.

Veronicas hund, Baccus (flat), fick exsem på halsen av scalibur-halsbandet.

:.

Detta har ”bränt” mig, och jag är tveksam att sätta gift på speciellt Gizmo, som ju är sjuk och kanske inte klarar av det, men även på Yippie. Förra året när hon var valp var hon skonad från fästingar, även om hon fick några få i slutet av sommaren. I år har jag hittat i princip varje dag från och med påsklovet när vi har varit här i Köping. Jag kollar igenom hundarna efter varje promenad, många hittar vi krypandes men många sitter även fast. Jag vet att smittorisken är mindre när man plockar bort dem på en gång, men självklart är jag orolig. Gizmo har inte haft någon fästingsjukdom (han har blivit testad för det flera gånger), men två kompisarns hundar har blivit drabbade i Skara…

:.

Förra året badades Yippie i ett ohyreschampoo (hon hade träffat en valp från england där det kan finnas loppor). Kanske var det schampoot som gjorde att hon fick väldigt få fästingar? I år verkar hon därimot vara en fästingmagnet. Jag har inte badat henne i ohyreschampoot.

:.

Funderar på att pröva Frontline, jag känner inte någon hund som blivit dålig av det. Vad säger du? Vill höra många åsikter! Både positiva och negativa!

:.

 

 

8 Responses to “Fästingskydd”

  1. Rickard Says:

    Jag använder Scalibur-halsband till Lobo efter jag fått rådet av min kennelpappa som kunde gå i god för hur effektivt det var. Tydligen används det på polishundar då det är effektivt, prisvärt och minimal ”arbetsbörda” (du behöver inte spreja, smörja, fästa brickor i halsband eller dyl).

    Även jag tycker mig ha sett en förbättring av det. Under våren hade jag bara en ”magnetsfältsbricka” från DjurMagazinet och Lobo fick typ 5-6 fästingar under den här tiden. Han har nu haft Scalibur hela sommaren och jag har inte plockat en enda fästing (det har dock krupit några stycken på honom, men har inte hittat någon som bitit sig fast).

  2. Julia Says:

    Jag känner många som är anti Scalibur, och har man en hund som blivit dålig så kan jag väl förstå det. Men alla våra hundar har mått bra av det, och det är väldigt effektivt. Jag har det på Tok nu, som ju inte ens är 10 veckor, och han mår inte dåligt på nåt sätt. 🙂 Och för mig med dåligt minne är det perfekt att inte behöva kladda, utan bara sätta på halsbandet i maj och ta av det i slutet på september.

  3. alexhundar Says:

    Detta är ett hett ämne faktiskt. Men jag tycker det e enkelt – använd det som fungerar och det verkar ju inte fungera utan eftersom dem får. Som jag skrev förut så använder jag just nu frontline eftersom detta preparat tar bort loppor och det har fungerat effektivt, Lass har haft en fästing i år och Sue ingen. Men några ord om Scalibor, jag har använt det själv under många år och ska sätta det på vovvarna när nästa omgång av frontline har slutat verka (med ett bad emellan) och jag har aldrig varit med om att någon eller jag själv blivit dålig. Jag ligger med hundarna i sängen, Sue gärna på mig och jag är i direktkontakt med scaliborhalsbanden hela tiden – dessutom tycker jag dem e jättesmidiga att hålla i (eftersom jag sällan använder halsband så kan jag hålla i dem om jag behöver) och jag har aldrig tvättat händerna eller liknande. Jag har kontakt med barn och katter emellanåt och inte heller dessa har reagerat på halsbanden, självklart får dem inte hålla/slicka på dem.
    Vi har haft två-tre dagishundar som fått reaktioner av dem, så som klåda och vingelhet. MEN då har jag bett att dem ska ta av halsbandet, torka av det emd en blöt trasa, hänga ut det utomhus i minst 2-3 dagar och sen torka av det igen innan man sätter på det på hunden. dessa hundar har aldrig reagerat på det och detta gör även jag varje gång jag köper nytt halsband.

    Som jag skrev igår, hellre gift än sjukdom.

  4. Josefine Westling Says:

    Tycker oxå att scalibur är guldvärt, mina hundar mår bra av det och får så gott som INGA fästingar alls (hänt någon sommar att dom fått någon)! Väldigt effektivt alltså! Hade frontline på rasmus innan men det hjälpte tyvärr inte märkvärdigt bra, men det kan säkert skilja sig mellan olika hundar… Jag är iaf nöjd med scalibur, men sedan har jag lyckligtvis inte behövt erfara hundar som mår dåligt av det heller… 🙂

  5. TollarZelda Says:

    Jag, precis som du, har aldrig ”vågat” köpa Scalibor just pga att det man hört om hundar som fått eksem, tappat päls mm. Men samtidigt har jag många vänner som använder Scalibor och är jättenöjda och deras hundar mår bra.

    Själv använder jag Frontline på Zelda. Hon har haft väldigt få fästingar förra året ( vi började använda den då). De flesta fästingar kryper bara på hennes päls, bara 4-5 satte sig fast under hela vår-sommar förra året. Du kan prova Frontline och, om du inte är nöjd, kan du alltid byta till halsbandet Scalibor.
    Ltcka till och hör av dig gärna då jag har samma ”problem” som du har. 🙂

    Letizia & Zelda

  6. På ArkenZoo finns helt giftfria fästinghalsband! Har inte hört om någon som fått exem av dom, och dom är som sagt helt giftfria! /Tina

  7. Jag har använt frontline på våra 2 hundar under några år och de har aldrig haft några problem med det. Slipper fästingar gör de med 🙂


Kommentera

