MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Simmat 15 juni, 2011

Filed under: Foto,Hund,Miljöträning,Stunder — Madeleine Häggkvist @ 10:42

:.

Yippie har simmat! Hon simmade mellan mig i strandkanten och hennes älskade Veronica som var ute på en L-formad brygga, i Kolsva för en vecka sedan. Hon verkar simma rätt med bra teknik också, skoj!

:.

Yippie har alltid älskat vatten. Här om dagen cyklade jag och Yippie till veterinären för att vaccinering. Vi har varken cyklat eller gått dit förut och hon är superduktig med att springa bredvid cykeln både lös och i koppel. Men när vi började närma oss ån som vi skulle åka över på väg till kliniken började hon dra som en tok! xD Sedan ville hon helst stanna och kika ner genom räcket på bron för att titta på vattnet. I Skara brukar vi gå längs en sjö och där måste jag ha koppel på Yippie om jag vill undvika att tjata på henne att gå på vägen med mig för annars är hon direkt nere i vassen och plaskar runt (och börjar lukta dy…). Hon älskar vattenspridare och vattenslangar när de sprutar vatten. Vågor är det roligaste som finns att jaga!

:.

Men hon har inte vågat gått längre ut än att hon bottnar tidigare. Hon har inte verkat vara rädd för att bli blöt som ni säkert märkte på exemplen ovanför.

:.

Men nu har det hänt! Yippie simmade ut från land flera gånger! Nu känns det äntligen som hon har lärt sig att simma på riktigt, och inte bara vågat ta några simtag för att hämta en boll eller för att jag har lyft ut henne i vattnet så att hon har varit tvungen att simma in*.

:.

MIN SUPER-YIPPIE-KI-YAY! ❤

:.

:.

*Jag har försiktigt lyft i henne i vattnet från en brygga och så har hon fått simma i land. Det hjälpte henne att våga sig längre ut än tidigare, hon kunde hämta bollen ännu längre ut då. Ingen skräckupplevelse där jag kastar i en panikslagen hund mitt i sjön från en båt alltså xD

 

3 Responses to “Simmat”

  1. alexhundar Says:

    Jag ger det dem typ ska ha i mängd först (efter vad som står i beskrivningarna på påsen) sen ökar jag nästan det direkt. Jag tycker jag kan se en skillnad rätt snabbt, faktiskt på några dagar om dem får för lite mat. Men dem har typ aldrig fått för mycket (det tar ju inte bara någon dag eller två innan dem lägger på sig, men ner går dem snabbt). Det jag har lärt mig med kolhydrater/spannmål är att hundar knappt förbränner kolhydrater, det borde ju helt enkelt beskrivet vara så då att de bränner ett högenergifoder på bättre sätt (lättare) medan ett lågenergifoder lägger sig mera i hull? Eller??
    Tycker nämligen båda hundarna (som aldrig varit tjocka) är smalare över revbenen nu sen vi praktiskt taget slutat med torrfodret än när dem åt mestadels torrt. Men jag vet inte. Svårt. Visst är mina presterande hundar och vi går och springer mycket, men jag skulle inte säga att jag alltid är mer aktiv än exempelvis kompisar vars hundar äter vanligt vuxenfoder…
    Hur mycket vom får yippie?

  2. Självklart mitt baddjurs förtjänst 😉 mihih! Kram på er ❤

  3. […] släppte verkligen förra gången! Igår var jag, Veronica, Baccus och Yippie iväg och badade igen. Hundarna älskade det! Yippie […]


Kommentera

