MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Liiiten fästing & vilket fästingmedel 15 juni, 2011

Filed under: Hund — Madeleine Häggkvist @ 13:45

Bilden lånade jag här.

:.

Plockade precis den minsta fästingen jag någonsin sett från Yippie. Den var inte större än huvudet på knappnål (sort nr 2 på bilden)! Känns som en fruktlös kamp mot fästingarna… hade ju bara tur som upptäckte då den satt nära ögat där pälsen är kortare och tunnare.

:.

Vilket fästingmedel använder du? Varför?

 

8 Responses to “Liiiten fästing & vilket fästingmedel”

  1. Tobias Johansson Says:

    B-vitamin. Fungerar till nästan alla hundar, en tesked var morgon och så luktar hunden illa (för fästingen bara, för en själv tycker jag snarare tvärtom) och medlet smakar typ skogsbär, ja jag har testat det själv 😛

    Bärnsten funkar också men främst på korthåriga hundar har jag för mig.

    Sen finns det ett halsband som skapar ett magnetiskt fält som fästingar avskyr (http://www.fastinghalsband.se/tic-clip-fastingskydd.html). Detta plus b-vitamin ska ge ett så maximalt skydd som möjligt.

    Mvh Tobias

    • Är du säker på att det verkligen fungerar? Jag är faktiskt lite skeptisk till att ge tillskott, speciellt eftersom de äter fullfoder…
      Bärnsten vet jag har fungerat för två shibor, och de har ju spetspäls. Men som Alex skrev här nedan, det beror ju helt på vart man går med hunden om de får fästingar över huvudtaget så jag tror det kan spela in när det gäller de ogiftiga fästingmedlen.

  2. Paulina Says:

    Det jag kör med kallas ”norrland” 😛 Inga onödiga kemikalier, däremot är en jädra massa mygg en av de eventuella biverkningarna 😉

    Skämt åsido, men de vanliga fästinghalsbanden brukar fungera rätt bra vad jag märkt/hört. Men det är nog rätt starka saker med tanke på att hundägare med sådana på sina hundar tycks få färre fästingar de med 😛

  3. alexhundar Says:

    Just nu, iom englandsresan (behövs loppskydd) har jag haft frontline på mina tjejer och Lass har bara haft en enda fästing denna säsong. Funkar bra alltså. Förra året hade jag scalibor och har varit mycket nöjd med det och ska nog köpa detta andra halvan av året som e kvar. Det e sjukt mycket fästingar i sthlms trakten tycker jag och alla våra dagishundar som har typ naturmedel så som bärnsten eller dosor från halsbanden som ska skicka ut nåt ljud fungerar det inte på. Vet en hund som aldrig fått fästing av bärnstenshalband, men det hunden går typ aldrig i gräs/skog heller så det e nog inte så konstigt…

    Jag har hellre på gift på mina hundar än sjukdom orsakad av fästingar. Lass hade ingen fästing förra året tror jag. Sue bara någon vad jag vet. Men hon har inte haft någon i år. Så jag kör på giftet eftersom det ger resultat!

    • Varför inte frontline året om?
      Jag vet också några (2 st shibor) som blivit skyddade av bärnstenshalsbandet men vet inte hur mycket de rör sig i skogen… Antalet fästingar på Yippie har ökat otroligt mycket sedan vi kom till Köping, vårt hus ligger i skogen och vi går där varje dag.

  4. alexhundar Says:

    PS: När jag haft scalibor på mina hundar har jag aldrig haft en fästing! Så jag håller med föregående talare om att det e starka grejer!!!


Kommentera

