MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Yippies första träningspass 19 februari, 2011

Filed under: Foto,Hund,Trix — Madeleine Häggkvist @ 15:47

Jag kom alldeles nyss på hur Yippies allra första träningspass såg ut. Hur jag kom på det? Jo, jag kom på att hon endast kan ”spin” (snurra runt motsols) och inte ”snurra” (snurra runt medsols).

:.

Spin var nämligen det allra första Yippie lärde sig. Jag kommer ihåg att jag satte mig på golvet i köket och hade förberett mig med klicker, hennes små matkulor och en leksak. Nu skulle det allra första träningspasset ske! Jag var nog faktiskt lite nervös, jag har lärt mig så himla mycket om hundträning sedan jag hade möjlighet att träna valp senast (då var det ju mer locka/lura jag använde) och den här gången ville jag verkligen klickerträna. Jag kan säga så här i efterhand att det faktiskt inte är så mycket att vara nervös över, det gör inte så mycket att man gör lite fel när man tränar belöningsbaserat. Men det var en historiskt händelse för mig 😉

:.

:.

Det som hände var att (efter att vi lekt ett tag såklart) jag klickade för att Yippie rörde sig. Hon åt upp matkulan, tittade på mig och sedan kastade hon sig runt och sprang iväg. Kvar satt jag med matkulorna, leksaken och vad jag kan föreställa mig var en väldigt sopen min!

:.

Jag fick gå och hämta henne igen och det hände samma sak denna gången också. Men ungefär mellan andra och tredje gången det hände fick jag en snilleblixt. Att kasta sig runt och springa iväg från träningspasset är ju också ett beteende! Nästa gång hon gjorde samma sak, alltså skulle smita iväg och hitta på något roligare, klickade jag och kastade godisen till henne. Snart förstod hon att klicket betydde att det snart skulle komma en liten, god matkula. Här bröt jag träningspasset med lite lek och sedan slutade vi träna.

:.

:.

Men det gick ju inte att hålla sig så länge. Såklart testade jag igen samma dag. Den här gången var Yippie väl medveten om att klick betyder ”MAAAAT!” (så kan jag tänka mig att Yippie tänkte då). Och hon började snart bjuda på beteendet att kasta sig runt från mig. Eftersom hon alltid kastade sig åt samma håll (hon satsade på att komma runt ett hörn nämligen) fortsatte hon automatiskt att snurra ett helt varv när klicket kom. Det är ju svårt att bryta en rörelse när man är en valp, det är tom svårt att gå rakt fram då ju xD

:.

På tredje träningspasset var det klart, Yippie hade lärt sig spin (frivilligt, satte inte kommando på det förrns senare)!

:.

MIN BÄSTA LILLA ÄLSKADE VALP!

SUPER-YIPPIE-KI-YAY!

 

Kommentera

