MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Fäller 16 december, 2010

Filed under: Hund — Madeleine Häggkvist @ 17:37

Yippie har börjat fälla så förskräckligt nu mot tidigare. Det började ungefär den här veckan eller förra veckan. Hon har visserligen inte haft någon riktig fällperiod någon gång tidigare så det är väl egentligen dags nu (fast lite fel tidpunkt eftersom det är mitt i vintern och fryslorten som var kall redan innan… hur ska det gå nu?). Fast jag kan inte låta bli att börja tänka att det kan vara pga foderbytet….? Tidigare har hon fått Royal Canine Medium Junior. Nu har jag bytt till Vom og Hundemat’s valpfoder.

:.

OM fällning nu inte beror på v&h så har jag nästan bara upplevt positiva effekter med foderbytet! Tidigare bajsade hon 2 gånger om dagen, stooora, lösa högar. Nu bajsar hon ca 3 gånger om dagen men istället för stooora lösa så är de nu små och fasta, nästan som harpluttar men storleken större då, haha 😉 Visar på att hon har lättare att ta upp näringen i v&h än i RC. Enda negativa med v&h är att hon luktar lite fisk i munnen ett tag efter hon ätit (innehåller ju lax) och det är svårt att inte känna det när man har en hund som oftast är ”in your face”.

:.

Nu under jul kommer hon få lov att äta RC igen om jag inte köper lite v&h-korvar och blandar ut med. Hon har nämligen en liten säck kvar hemma i Köping som ska ätas upp.

 

3 Responses to “Fäller”

  1. Alex o Töser! Says:

    Hallå där! Fälla i vintern e ju lite udda, men det kan ju ha en ytterligare anledning, fröken ska löpa!?! Lass har inte börjat fälla än, men Sue börjar någon månad innan hon ska börja löpa iaf – korkat…

    • Jag blev riktigt rädd innan jag hann läsa att Sue börjar fälla redan någon månad innan löp. Jag vill nämligen fira jul med familjen och hemma finns ju okastrerade Gizmo…. 😛

      Hon fäller inte så mycket som tex en golden än, men tidigare har hon ju inte fällt alls så därför märks det extra tydligt nu.

      Jag har ju aldrig haft en hund som löper så allt är väldigt nytt för mig 😉

      • alexhundar Says:

        Är ju svårt att veta, vet inte om dem fäller innan sitt första löp, de har ju lixom precis fått pälsen då :P! Men kan ju vara bra att veta att det kanske är på G. Vissa BC löper så tidigt som 7-8 månader, andra närmare året! Jag hoppas på det senare för då dröjer det lite innan hon blir vuxen!


Kommentera

