MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Apportering 23 november, 2010

Filed under: Hund,Lydnad — Madeleine Häggkvist @ 12:33

:.

Apport

:.

Körde precis ett pass apportering. Det gick superbra! 😀 Jag fick direkt fram att hon öppnade munnen runt apporten, alltså nästan där vi slutade igår. Vi kom väl förbi där vi slutade igår vid sista belöningen, för då tog hon verkligen tag och la vikten bakåt! SUPERVALP!!! 😀

:.

Jag belönade 5 gånger sedan lekpaus, sedan 3 gånger och sista lekpausen. 5 godisar var för mycket, borde ligga runt 3 för att verkligen få upp intensiteten. Därför ökar jag antalet lekpauser från 2 per pass till 3 stycken.

:.

Jag är väldigt duktig på att ha korta, intensiva pass – BRA! Jag blev faktiskt lite svettig efter detta träningspass som max kunde vara 3 min långt, då vet man att man har tränat intensivt! xD

:.

Jag klarade av mina mekaniska färdigheter idag, men jag kan bli bätttre och måste fortfarande tänka på dem. Bland annat att inte prestera apporten för fort, hon ska hinna tigga om att få den tillbaka. Jag var aldrig för tidig med att presentera den i detta träningspass men jag känner vissa tendenser till det.

:.

Jag ska testa med att leka på samma sätt som jag presenterar apportbocken, genom att ha kampleksaken mellan mina händer och gå bakåt. När hon griper, helst hugger, tag i den ska jag leka riktigt intensivt. Jag tror att det kommer göra att hon känner igen situationen trots att det är ett främmande objekt hon ska gripa. Måste bara tänka på då att apporten är en väg till belöningen, den fär aldrig bli lika rolig som belöningen.

:.

Att tänka på till nästa gång, apport:

  • Belöna runt 3 godisar sedan lekpaus.
  • 3 lekpauser sedan längre paus.
  • Prestera kampleksaken på samma sätt som apportbocken och lek vilt när hon griper bra mest i andra sammanhang än apport, men även under lekpauaserna i ett apporteringsträningspass.
 

Kommentera

