MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Valpkurs 3 7 oktober, 2010

Filed under: Foto,Grundträning,Hund — Madeleine Häggkvist @ 22:04

:.

Igår började vi med att träna inkallningar. Gick superbra! Sedan fick de visa tricket de har tränat in under de senaste två veckorna. Det gick också väldigt bra. Jag fick dock inga träningsloggar och ingen av de började och slutade med lek, trots att jag visade tricket jag tränat med Yippie först där jag var extra tydlig med att börja och sluta med lek 😉 Därför blev det idag upprepning om att leka.

:.

Sedan tränade vi kontakt/gå fint i koppel. Jag gick med Yippie också, men jag tror att jag får sluta med det eller se till att koncentrera mig mer på min hund. Hon drar lite och vill fram och hälsa på de andra. Inte bra träning alltså. Sedan haffade jag en annan hundägare med en soft coated wheaten terrier valp som gick förbi där vi tränade. Hon gick något varv runt vår lilla grupp. Då syntes det verkligen att våra valpar har vant sig vid varandra för de nyss så koncentrerade valparna blev helt till sig av att se en annan nykomling. Det ska vi träna på mer, så hundägare i Skara var beredda på att få en inbjudan till att gå omkring våra valpar! 😀

:.

En gång till tränade vi jaktinkallningar. Den här gången agerade jag och Yippie störning. Vi gjorde det ganska enkelt den här gången, valpen, ägaren och jag med Yippie stod som en triangel. Nästa gång ska jag se till att det blir större störning, bland annat gå närmare med Yippie, leka med henne, bara jag som sitter på huk osv.

:.

Sedan tränade vi på shaping. Förra gången sa jag att jag skulle ta upp signalkontroll, men jag kände att de inte riktigt fått till det här med att shapa än. De flesta behöver tänka på att inte vänta på att hunden ska göra något färdigt trix, utan fånga små beteenden i rätt riktning. Att shapa nya saker hoppas jag att deltagarna fortsätter med under veckan, och att de tänker på att träna på detta att bjuda beteenden även i svårare miljöer. Jag hoppas också att de väljer att leka mycket mer än vad de hittils har gjort.

:.

Nästa gång ska vi träna väldigt mycket på lek. Då ska vi träna på att åka hiss och leka på nya platser. Eventuellt kommer vi lägga till omvänt lockande i leken ifall de klarar av den nya miljön bra. Kom ihåg att leka är även det ett beteende och beteenden går att träna och utveckla!

:.

PLAY IS WORK, WORK IS PLAY!

PLAY = WORK = PLAY

:.

Spontant tänker jag detta om valparna på kursen: Alvin måste leka (=i början kan det räcka med att valpen tar munnen runt leksaken, det gäller för alla) för att få börja träna med godis. Viggo måste träna med godis och koncentrera sig för att få leka. Milton måste leka för att få nosa på en kissfläck, eller andra goda dofter. Lobo måste leka för att få springa lös/gå dit han vill/springa efter kastad leksak. Men ni ägare känner era valpar bäst. Just för stunden kanske det inte finns något för Milton att nosa på, då kanske han leker för godis istället. En belöning är inte alltid en belöning för hunden bara för att vi tycker det. Sätt er in vad hunden tycker är belöning, just då! Jag hoppas ni förstår hur jag menar.

 

6 Responses to “Valpkurs 3”

  1. Lovisa Says:

    Låter bra där Madeleine! 😀 Lek is the shit! 😀
    Men vart finns det hissar i Skara?! De har jag missat iaf ^^

  2. Josefine Says:

    Fin bild 🙂 Jag o Alvebalve ska träna massa lek nu, och jag ska bli noggrannare med lekpauser mm! nästa vecka ska vi visa upp massa lek 😉

  3. Vilken fin bild! ;D Du är grym på att hålla i valpkursen madeleie, det vet jag, ta åt dig <3! puss och kram! 😀


Kommentera

