MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Hoppstå 23 september, 2010

Filed under: Grundträning,Hund — Madeleine Häggkvist @ 12:26

Tränade hoppstå med frukosten idag. 3×3 minuter. Den här gången gick jag direkt på att selektera ut de hopp där hon inte nuddade mig, utan bara när hon hoppade upp i luften med frambenen. Det gick bra, men jag glömde bort mig själv och klickade för tidigt några gånger vilket resulterade att jag någon gång råkade klicka när hon lutade sig mot mig! Dumt gjort. Självklart bjuder hon det beteendet några gånger också nu. Mer träning för mig helt enkelt!

:.

Näst gång ska jag tänka på:
-k/b endast de hopp som är i luften
-klicka endast landningar
-variera min position, se mer tävlingslik ut
-lägg på omvänt lockande eller
-träna in beklängesmarsch med hopp i och sedan lägga på omvänt lockande…

 

3 Responses to “Hoppstå”

  1. cityclickers Says:

    Hej,
    har klurat på det här med hoppstå. Hur har du fått fram det. Kommer inte riktigt någon vart i min träning.

    trevlig helg.

    • Roligt att du hittade till min blogg Vilken cool kille Khan verkar vara!

      Jag har precis lärt in hoppstå på Yippie, hon blev 5 månader idag så hon har ju redan hunnit blivit repetitionsklok/klickerklok.

      Hon hoppar när hon hälsar och är överhuvudtaget ganska lätt på frambenen så jag hade ju oddsen med mig Men jag fick inte fram beteendet hoppa när jag testade ett pass med att försöka fånga det om hon råkade göra det när hon bjöd massor av beteenden. Därför tog jag till handtarget, som hon kan riktigt bra sedan innan. Jag hade handen så att hon fick hoppa upp efter den i luften 3 gånger och klickade och belönade det, sen tog jag bort targeten. Då hoppade hon upp och ställde sig/lutade sig mot mig och då kunde jag klicka & belöna det. Ganska snart slutade jag belöna upphoppen och klickade & belönade bara när hon landade med frambenen i marken igen. Då började hon att bara hoppa upp i luften istället för att ta ”omvägen” att hoppa upp på mig.

      Fast jag tycker du ska testa och se om du får fram det i ett träningspass innan du tar till hjälpmedel som target. Yippie har ingen belöningshistorik i att hoppa alls, så därför var det svårt för henne att komma på att bjuda det i ett träningspass.

  2. Isabelle Says:

    Jaaaa de är ju såå fina :d är helt förälskad!!

    Kanske får chansen att bli med i agility och freestyle igen. Har ju inte kunnat köra eftersom Tintin är svårt sjuk 😦 Så har i princip inte kunnat köra på 2 år.. 😦


Kommentera

