MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Torgträning 11 september, 2010

Filed under: Foto,Grundträning,Hund,Miljöträning,Trix — Madeleine Häggkvist @ 18:56

:.

Jag och Yippie åkte med Tova, Chip och Choice (som fyller 4 månader idag – grattis fluffet!!!) till Skövde idag. Vi blev kvar där i mer än 4 h och hann med ganska mycket. Koppelgående och miljöträning blir det ju hela tiden. Miljöträningen var väldigt bra: vi åkte både hiss och rulltrappa, såg dörrar som öppnar sig när man går förbi, massor av människor, var i en djuraffär, hörde klockor som klingade, många ovanliga underlag (vad sägs som stora lampor i marken av glas!), gå över bro, osv.

:.

Lite anti-fågel-träning blev det också, men jag kunde ha ansträngt mig mer. Hon vill gärna valla fåglar, lätt hänt när man bott med en fågelhund 😉 Jag har faktiskt låtit henne springa och försöka ringa in kajorna som är här på gräsmattorna i området, bara för att hon är lätt att ropa tillbaka igen, men jag kan se att det kan bli ett problem i framtiden. När vi satt på ett café och fikade eyeade hon sparvarna som skuttade omkring i närheten. Just nu gör det inget men när hon blir 6 månader och har lite mer tyngd att sätta mot kanske hon kan dra till rejält om hon försöker jaga efter dem.

:.

I slutet gick vi längs en trafikerad bilväg så där blev det lite anti-valla-bilar-träning. Det gick bra, men jag tror hon var trött för det kändes som om det snarare blev värre än bättre. Hon gör inga ”utfall” men hon stirrar, även om det är lätt att bryta. Vi kan gå längs vägen som går bakom mitt bostadsområde (som också är trafikerad) utan att hon ens sneglar på bilarna så vi får hoppas att det bara är tillfälligt. Men för att få bort det helt måste jag tänka på att träna det mer än vad jag gör nu.

:.

Vi tränade på  ett torg i centrala Skövde också. Där blev det självklart lek men även backa, puppy-yoga och stimuluskontroll på ligg, spin och ta din svans. Hon är riktigt duktig som skiljer på spin och ta din svans, de är ju väldigt lika när hon inte får tag i svansen 😉 Man ser skillnad eftersom hon har munnen öppen och snurrar flera varv när hon försöker fånga svansen men inte får tag i den till skillnad från spin där munnen är stängd och hon bara snurrar ett varv.

:.

Yippie fick ett halsband av Tova när vi var på djuraffären, hon hittade ett jättefint rosa med hjärtan på som hon tyckte att Yippie skulle ha fast jag sa åt henna att hon inte behövde – TACK TOVIS!

:.

:.

:.

 

6 Responses to “Torgträning”

  1. åh vad sött halsband och vad cool den där svartvita bilden var 😀 Ni är så duktiga att träna!!:D

  2. Josefine Says:

    Aw för det första smälter jag av se yippie, det är fan jobbigt att gå in på din blogg ;O och sen så madeleine du är en sån kanon matte!! :D<3

  3. Gud vad roligt med statsträning! Snygga bilder bruden ;** <33


Kommentera

