MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Ligg 2 september, 2010

Filed under: Filmer,Funderingar,Grundträning,Hund — Madeleine Häggkvist @ 12:15

Andra passet med ligg. Det första var ett kort pass för flera veckor sedan och det verkade inte som hon kom ihåg något. Jag fick väldigt fort fram ett rakt läggande där hon ligger ”startklar” och inte på skinkan. DUKTIG YIPPIE!
:.

Mindre duktig matte, eftersom passet var alldeles för långt och utan lekpauser! Usch och fy på mig! Man märker det på Yippie när hon började ljuda efterhand. Anledningen till att jag inte klickar en gång (vid ca 3.05 minuter in i filmen) är för att hon la sig med ett skall. Då valde jag bara att belöna med godis som ju inte är hundens förrns jag inte kan ta den ifrån henne. När hon vid 3.31 lägger sig utan ljud gav jag en stor belöning istället för att sedan avsluta vid nästa, tysta läggande.
:.

Som jag har sagt förut så kan man avsluta även när det går dåligt, men när det gäller att ljuda funderar jag på att göra ett undantag… Det här är inte som i filmen där vi tränar klossen och hon morrar och boffar i början när vi tränar, utan det här känns som ett annat sorts skall som jag verkligen inte vill ha med in i framtida träningspass. Jag kan tycka att det är okej om hon ljudar i början av ett pass (känns som ”vad fan är det du menar att jag ska göra?!”) men inte i slutet (kanske mer som ”nu ger jag snart upp”?). En fundering bara… Kommentera gärna med vad ni tänker, tycker och tror om det här! Även minsta tanke är bra! Vill ha många synvinklar!
:.

Det här träningspasset var filmat på morgonen av Yippies 4 månadersdag. Därav mina rosa pyjamasbyxor…
:.

Och självklart verkade filmen ha försvunnit från inlägget, så här kommer den…

 

2 Responses to “Ligg”

  1. Jag tycker att du gör rätt i att bara belöna utan att klicka när hon skäller sådär, för du hade ju klickat flera ggr för rätt beteende sen fick hon för sig att byta och skälla lite grann så att bara ge en godis för att hon la sig tror jag är bra 🙂 Vad duktig hon var :D:D<3

    • Tack! 😀 ❤

      Ja, hon hade ju verkligen fått många belöningar för det beteendet jag ville ha. Att hon byter och börjar ljuda tror jag helt beror på mig och att jag lät passet vara för länge med för få lekpauser!

      Något jag inte har blivit duktigare på tyvärr.. Plötsligt känns det som om två minuter går snabbare ju äldre hon blir! Hinner knappt få in lekpauser när jag ställer klockan och det kändes omöjligt när jag försökte träna baklängesmarsch. Måste komma ihåg att man inte behöver hinna allt i ett pass 😉


Kommentera

