MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Veckan hos Veronica 6 augusti, 2010

Filed under: Foto,Hund,Miljöträning,Yippies tunga — Madeleine Häggkvist @ 00:14

 :.

Vi har även bott med Veronica och Baccus i nästan en vecka. Veronica blev bara sjukare och sjukare så vi åt massor jordgubbar och vårdade henne. ❤ Yippie hade inga problem med att byta tygburen vi använder hemma till Baccus stålbur, utan sov som vanligt.
:.
Baccus och Yippie var jättesöta med varandra! De busade och pussades mest hela tiden!
:.
Det blev inte så mycket tränat denna vecka förutom en sak. När vi var hemma hos Veronica började Yippie att valla bilar. Det går en 50-väg precis utanför Veronicas hus och hon gjorde några kast (alltid kopplad såklart) efter bilar som åkte förbi. Speciellt mopeder är extremt vallframkallande. Som tur är började hon aldrig reagera på ljudet av en bil (därimot mopeder…) eftersom ungefär hälften av alla bilar som kom körande svängde av på en väg innan de körde förbi där vi satt, därför blev aldrig ljudet riktigt ihop kopplat med att en bil kom farande. Om hon hade kopplat det bättre tror jag det hade varit svårare att träna bort.
:.
Jag började träna på det genom att sätta mig ute i Veronicas trädgård och mata Yippie med hennes lunch eller kvällsmat varje gång en bil åkte förbi. I början klickade jag, men sen omvärderade jag och bara matade för att det kändes bättre och för att inte betinga klickern till ”att vara spänd på att det snart kommer en bil”. I början var det så pass ”allvarligt” att hon slutade äta maten precis när bilen hade åkt förbi, men det blev bättre efterhand. Teija går igenom den fasen nu, fast hennes kast efter bilar har pågått under längre tid och hon träffade på många fler bilar, men ändå har hon gett bättre reaktioner än Yippie tycker jag. Därför hade det nog fungerat bättre både med något godare och något som tog upp hennes tid mer, som en leverpastejtub, för som jag gjorde kunde hon ju ta massor av kulor i sin mun och sedan sluta tugga när bilen var som mest lockande.
:.
Jag är inte 100% säker att all vilja till att valla bilar är borta, därför ska jag se till att fortsätta skvallerträna dem. Men med bättre belöningar såklart! 😀
:.

 

 

6 Responses to “Veckan hos Veronica”

  1. Ja de gjorde faktiskt susen den där tuben 😀 Hoppas bara att de kommer göra att vallningen försvinner helt för oss :p

    Hahha gud vilka söta bilder :D<3

    • Madeleine Häggkvist Says:

      Jaa det gjorde den! 😀 Träna konsekvent och mycket så går det nog bra ska du se 😉
      Tack! 😀

  2. Ja de går bättre och bättre nu funkar till och med godis ist för tuben:)

  3. Veronica Wihman Says:

    tack för att du tog hand om mig igen! åh jag vill ha lite bilder av dig sen :D<3


Kommentera

