MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Filmerna slår aldrig böckerna 29 november, 2009

Filed under: Allmänt — Madeleine Häggkvist @ 01:00


Källa

Precis sett Eragon på tv4. Den var lika bra som när jag såg den på bio för något eller några år sedan. Alltså jättedålig. Jag förstår inte hur de kan göra en sådan bra bok till en sådan värdelös film. Jag kommer speciellt ihåg en händelse från bion. Hela salongen skrattade. Men jag tror inte det var pga att det hände något roligt. Nä, det var hur de uttalade ordet för kvist/gren på ”det gamla språket”; kvistr. Inte som författaren Christopher Paoulini tänkte i alla fall, eftersom han har baserat det språket på bla nordiska språk. Hur jag vet detta? Min bror har pratat ganska mycket med honom. Via msn såklart. Thank God for the World Wide Webb.

Finns det någon film som är bättre än boken den är baserad på? Sagan om Ringen är helt klart med som en av de bättre bokbaserade filmerna. Men filmerna slår aldrig böckerna. Never. Hittils har jag aldrig sett en film som slår boken den är baserad på. Har du?

 

3 Responses to “Filmerna slår aldrig böckerna”

  1. rickard Says:

    Själv satt jag största delen av filmen och störde mig som fan på namnet ‘Eragon’… det låter ju INTE ALLS som ‘Aragorn’. Tyckte det kändes som att författaren i fråga inte kunde komma något eget utan efterapade Tolkien så mycket som möjligt på just namnet. Men filmen gick att se i alla fall, inte läst boken dock. Förövrigt så är (var… han dog för inte så länge sedan) David Eddings världens bästa fantasy författare! =)

  2. madeleinehaggkvist Says:

    Jag har inte läst alla David Eddings böcker än, men jag tycker det skiljer ganska mycket beroende på bok och serie. Kan bero på att jag var typ 9 år när jag läste dem jag tycker är sämst men ändå.
    Håller med om att Erogon verkar vara en kopia av Sagan om Ringen, spec på filmen, men in boken är det annorlunda som sagt. Dessutom så förstår man vad han menade med första boken om man läser resten av serien. Då blir det en helt egen bokserie, fotfarande fantasy men inte Sagan om Ringen. Man märker verkligen att författaren blivit äldre också ju längre in i serien man kommer, han var bara 15 när han började på första. Men har jag inte läst sista än.. Börjat bli lat på att läsa böcker…

  3. rickard Says:

    Samma här, jag köper dem fortfarande men orkar inte läsa dem. Antingen ligger en röst i bakhuvudet och säger ”gå och plugga istället!”, eller så ligger man och tänker på något man inte kan sluta tänka på – så då är det ingen mening att läsa. Har man inte fokus och inlevelse så är det slöseri med tid att läsa. Och därmed basta! 🙂


Kommentera

