MadeleineHäggkvist's Blogg

Hundar, foto, vänner – mitt liv

Smygreligiös? 26 april, 2009

Filed under: Allmänt,Skolan — Madeleine Häggkvist @ 15:11

Jag har pluggat inför ett religionsprov jag ska ha på tisdag, om kristendomen. Jag kommer inte ihåg att jag någon gång har verkligen försökt att lära mig alla dessa religösa bitar. Trots detta tänker jag oftare än för att det skulle vara bara ett tillfälle; ”ja, just ja, så var det när detta hände pga den händelsen”. Jag blir nästan lite rädd när jag inte kommer ihåg senast jag hade om kristendomen på religionen. Det måste alltså ha varit när jag gick på lågstadiet, om ens det. Jag förstår hur utsatt jag måste ha varit under min uppväxt, trots att jag inte har vuxit upp i en religiös familj (jag har aldrig varit på en Gudstjänst tex) och ändå kan hela skapelseberättelsen utantill, vet om vad som hände Isaks son, och vet om treenigheten, mm.

Några ”uppenbarelser”:

Det sägs att dem romerska kejsaren, Konstantin, blev kristen under ett slag utanför Rom. Han tittade under striden upp i himlen och såg där ett kors och orden: ”I detta teckan ska du segra.”

”In hoc signo vinces”, samma mening som ovan fast på latin, står det på Arns svärd.

Precis samma mening, på latin då, har min skola, Ullvigymnasiet, som sitt motto. Hmm…jag börjar förstå var all min kunskap om kristendomen har blivit influerad ifrån. Vänta nu! Kollade precis upp Ullvis hemsida. De har bytit ut mottot till: ”Sic itur ad astra” (=”Så går man mot stjärnorna”)! Kanske någon mer än jag som insåg det religösa sambandet?

En anekdot från min religionsbok (har varit lite halvt arg på den tidigare då jag tycker att den värderar alldeles för mycket, men det här gjorde saken lite bättre):

Det var en man som hade mött Gud.
Hans vänner var sprickfärdiga av nyfikenhet.
”Hur var gud?”
Mannen svarade:
”Hon var svart.”

 

Kommentera

